CE, gecrashtest en convenanten!

Hulpaandrijvingen van Alber hebben het allemaal!

Alber: CE, convenanten, crashtests

Nadruk op veiligheid en kwaliteit

Veiligheid en kwaliteit zijn onderwerpen waar vanuit de markt steeds meer de nadruk op gelegd wordt. Zo is er bijvoorbeeld door Firevaned het CE stroomschema ontwikkeld dat op een schematische wijze de wet- en regelgeving in kaart brengt m.b.t. medische hulpmiddelen, en ook het Zilveren Kruis protocol met eisen over crashtesten en het aantonen dat combinaties van hulpmiddelen veilig zijn middels convenanten.

Alber: combinaties met honderden rolstoelen getest/geanalyseerd, goedgekeurd en gedocumenteerd

Alber hulpaandrijvingen, zoals e-motion, e-fix en viamobil, zijn ontwikkeld om ingezet te worden op een grote variëteit van rolstoelen: van actieve rolstoel tot aan kantelrolstoelen, van een grote diversiteit van fabrikanten.
Voorbeeld van duurzaamheidstest die wordt uitgevoerd door Alber Voorbeeld van duurzaamheidstest die wordt uitgevoerd door Alber

Voordat een combinatie tussen een rolstoel en een Alber hulpaandrijving gemaakt kan worden, gaat er een heel proces aan vooraf: testen, analyseren, documenteren en bevestigingsets ontwikkelen. Zie ook het artikel hierover in het Invacare Zorgbulletin van oktober 2015 en mei 2016.
Aangezien het om honderden verschillende rolstoelen gaat, kunnen we hier niet de hele lijst weergeven van de combinaties die door Alber goedgekeurd zijn, maar hieronder staat een tabel van veelvoorkomende combinaties in NL met de Alber e-motion.

Selectie van veel voorkomende rolstoelen in Nederland die gecombineerd kunnen worden met Alber e-motion M15:Combinaties e-motion

Convenanten

Alber stelt convenanten op met betrokken rolstoelfabrikanten. Zo wordt, in aanvulling op wat de wet- en regelgeving eist, de combinatie vastgelegd tussen de beide partijen. Zie ook de tabel. In het meest recente protocol van Zilveren Kruis worden combinaties van hulpaandrijvingen met een convenant gelijkgesteld aan merkeigen combinaties.

Voldoen aan VVR, crashtesten

Crashtest, met e-motion M15, uitgevoerd op de Roxx Crashtest, met e-motion M15, uitgevoerd op de Roxx NO

Om een rolstoel/rolstoel combinatie te kunnen gebruiken als zitplaats bij taxivervoer, moeten de middelen voldoen aan de eisen die gesteld worden in de norm ISO 7176-19 (de Alber hulpaandrijvingen zijn gecrashtest volgens deze norm). Dit wordt ook omschreven in de Code VVR (Code Veilig Vervoer Rolstoel-inzittenden).

U bent welkom bij Alber

Alber nodigt dealers en vergoedende instanties, die meer over dit proces willen weten, uit om dit te komen bekijken op hun locatie in Duitsland. Natuurlijk begrijpen we dat dit niet binnen een ieders tijdschema past. Om dit toch op eenvoudige wijze te kunnen delen is er een korte video ontwikkeld waarin dit proces is vastgelegd. Mocht u hier interesse in hebben, laat het ons weten en we komen graag langs om u dit te laten zien. Ook vragen m.b.t. bovenstaande lichten we graag toe.

Laatste nieuws