Een rolstoel aanvragen via de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) kan soms best ingewikkeld zijn. Waar moet je beginnen, welke stappen doorloop je en wat als de gemeente ‘nee’ zegt? In dit blog lees je hoe de aanvraag in zijn werk gaat en hoe je jezelf het beste kunt voorbereiden.
Uitleg Wmo
Wmo staat voor ‘Wet maatschappelijke ondersteuning’. Via de Wmo worden hulpmiddelen vergoed die je helpen bij een (meer) zelfstandig leven. Dit kan bijvoorbeeld een rolstoel, elektrische ondersteuning of tillift zijn, maar ook aanpassingen aan je auto. De Wmo wordt uitgevoerd door de gemeente. Als je een hulpmiddel vergoed wilt krijgen, zul je daarom bij de gemeente moeten aantonen waarom je dit hulpmiddel nodig hebt.
Hoe verloopt de Wmo-aanvraag?
De aanvraag start bij het Wmo-loket van jouw gemeente. Daar meld je dat je een rolstoel of een ander hulpmiddel nodig hebt. Vervolgens zijn er een aantal mogelijke stappen:
1. Keukentafelgesprek
Een medewerker van de gemeente komt bij je thuis of nodigt je uit voor een gesprek. Dit wordt ook wel het ‘keukentafelgesprek’ genoemd. Samen bespreken jullie je situatie, je dagelijkse beperkingen en wat je nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Het is belangrijk om je goed voor te bereiden op dit gesprek. Dit kan bijvoorbeeld met hulp van een onafhankelijke cliëntenondersteuner of een ergotherapeut.
2. Onderzoek
De gemeente kijkt verder naar je behoeften en persoonlijke situatie. Dit kan bijvoorbeeld in het keukentafelgesprek worden besproken.
3. Besluit
De gemeente beslist of je in aanmerking komt voor een rolstoel (of ander hulpmiddel) en zo ja, welk type.
4. Passing met de dealer en eventueel fabrikant
Vervolgens schakelt de gemeente een leverancier (dealer) in. De dealer zal de rolstoel of het hulpmiddel aanmeten en leveren. Hiervoor wordt een passing ingepland. Tijdens de passing worden je lichaamsmaten opgenomen en wordt gekeken naar je houding, zitcomfort en dagelijkse gebruikssituatie. Soms is ook de fabrikant aanwezig, bijvoorbeeld bij meer specialistische of maatwerkvoorzieningen. Samen met de dealer (en eventueel fabrikant) bepaal je de juiste instellingen en opties, zodat het hulpmiddel zo goed mogelijk aansluit op jouw wensen en behoeften.
Soorten vergoeding
Heb je recht op een hulpmiddel? Dan kun je via de Wmo een (gedeeltelijke) vergoeding krijgen.
Dat kan via twee verschillende wegen:
- Zorg in natura: de gemeente regelt de rolstoel en levert deze aan jou. In dat geval krijg je een hulpmiddel wat binnen het aanbod van de gemeente valt.
- PGB (persoonsgebonden budget): je krijgt een budget waarmee je zelf een rolstoel kunt aanschaffen. Dit geeft meer vrijheid in de keuze. Als je een hulpmiddel kiest wat duurder is dan het PGB, dan moet je dat zelf bijbetalen.
Ben je het niet eens met de beslissing?
Het kan gebeuren dat jouw aanvraag wordt afgewezen of dat je een toewijzing krijgt die eigenlijk niet past bij wat je écht nodig hebt. Dan kun je bezwaar maken bij de gemeente via de klachtenprocedure. Het is belangrijk jouw klacht goed te onderbouwen. Schakel daarom hulp in van een specialist, bijvoorbeeld je ergotherapeut.
Stappen naar een succesvolle aanvraag
Je weet zelf het beste wat je nodig hebt en welke rolstoel of hulpmiddel bij je past. Het is daarom belangrijk om je te verdiepen in je behoeften en de rolstoelen en hulpmiddelen die daarop aansluiten. Vervolgens kun je het specifieke hulpmiddel aanvragen bij het Wmo-loket van jouw gemeente. Daar kun je altijd hulp bij inroepen, bijvoorbeeld van je ergotherapeut of de producent van het hulpmiddel. Dit betekent dat je ons dus altijd mag contacteren voor advies rondom jouw aanvraag!
De regels veranderen regelmatig en verschillen tussen gemeenten. Vraag daarom goed door naar de regels in jouw gemeente en leg afspraken vast, om de kans op een vergoeding van het hulpmiddel van jouw keuze het grootst te maken.
1. Schrijf een persoonlijk plan (indicatie)
Heb je een lichte, actieve rolstoel nodig? Of heb je elektrische ondersteuning nodig voor jouw rolstoel? Met een persoonlijk plan kun je aantonen wat je nodig hebt om zelfstandig te functioneren. Met een persoonlijk plan schrijf je in feite je eigen indicatie. Het gaat om het hulpmiddel dat je nodig hebt, nog niet om het specifieke merk en type. Je kunt dit het beste zelf schrijven omdat jij weet wat je nodig hebt. Als je dit nog niet helemaal weet omdat het je eerste hulpmiddel is, of als je hulp kunt gebruiken bij de verwoording, kun je hulp inroepen van jouw ergotherapeut, een producent of de gemeente. De gemeente kan ook een indicatie (laten) schrijven. De gemeente moet binnen 6 weken schriftelijk op een indicatie reageren (Wmo Artikel 2.3.2).
2. Kies zelf het hulpmiddel dat bij je past
Welk hulpmiddel heb je precies nodig? Welke variant, merk en type passen het beste bij jou? Ga op onderzoek uit en win advies in bijvoorbeeld bij jouw ergotherapeut en diverse aanbieders. En probeer de rolstoelen vooral zelf uit! Je kunt bij ons altijd een vrijblijvende proefrit inplannen. We komen dan bij je langs zodat je de rolstoel of het hulpmiddel zelf kunt uitproberen. Maak een overzicht met opties, plussen en minnen en kies daarmee zelf welke optie het beste bij je past.
3. Ga na of jouw keuze binnen het Wmo-aanbod van de gemeente valt
Gemeenten hebben contracten met vaste leveranciers. Het aanbod dat binnen de Wmo via zogenaamd ‘Zorg in natura’ wordt vergoed, is daarom beperkt. Valt je keuze binnen het aanbod? Vraag dan je rolstoel aan. Zo niet, ga dan naar stap 4 om het hulpmiddel naar jouw keuze aan te vragen. Eventueel met hulp van jouw ergotherapeut of de producent van het hulpmiddel van jouw keuze.
4. Vraag jouw specifieke product aan met een sterke onderbouwing
Als jouw keuze binnen het Wmo aanbod van de gemeente valt, kun je deze direct aanvragen. Als jouw keuze níét binnen het standaard aanbod van je gemeente valt, vraag je het hulpmiddel van jouw keuze aan. De kans op een toekenning is groter met een sterke onderbouwing. Je maakt je onderbouwing sterker met advies van jouw ergotherapeut en met een overzicht van de mogelijkheden (zie stap 2) met daarbij één of meerdere offertes. Als je hierbij informatie of hulp nodig hebt, kun je ons altijd vragen hierbij te helpen. Keurt de gemeente jouw aanvraag af? Dan kun je een PGB aanvragen (zie stap 5).
5. Vraag een Persoons Gebonden Budget (PGB) aan
Vraag een PGB aan met een goed gemotiveerde onderbouwing. Toon aan dat je een kwalitatief hulpmiddel aanschaft en dat je goed in staat bent het hulpmiddel zelf aan te schaffen, gebruiken en (laten) onderhouden. Houd er rekening mee dat een voorziening via het PGB doorgaans voor een periode van zeven jaar wordt toegekend. Binnen die periode is tussentijdse vervanging of wijziging in principe niet mogelijk.
Vragen?
Heb je vragen, of kunnen we jou helpen met een passing of meer informatie rondom jouw aanvraag? Vul ons contactformulier in of neem rechtstreeks contact met ons door ons te bellen of mailen.